Lapsen hyvä aamupala

Aamupalasta potkua peleihin ja leikkeihin

Lapselle hyvä aamupala muodostuu kolmesta osasesta:

  1. Kuitupitoiset täysjyväviljavalmisteet käynnistävät aamun hyvin kuten:
    TwoDads® täysjyvämurot
    , puuro, tai täysjyväleipä.
  2. Tuoreita kasviksia, hedelmiä tai marjoja.
    Leivän päälle voidaan oman maun mukaan valita salaattia, kurkkua, tomaattia tai paprikaa. Marjat ja hedelmät maistuvat puuron ja murojen kanssa, smoothiessa tai ihan sellaisenaan.
  3. Rasvatonta maitoa tai muita maitovalmisteita.
    Lasillinen maitoa sopii aamupalan kyytipojaksi jogurttia, rahkaa tai raejuustoa maun mukaan.
    Ja vaihtelu virkistää!

Toteutustapoja monipuolisen aamupalan rakentamiseksi on monia.
Mutta lapsikin oppii nopeasti, että kolme erilaista ainesosaa pitävät nälän pidempään poissa ja antavat päivään hyvän lähdön:

“Jotain viljaa, jotain värikästä (kasvikset) ja jotain valkoista.”

Joskus aamut ovat vauhdikkaita, ja tällaisen aamun voi pelastaa TwoDads® murot tai jo illalla valmiiksi jääkaappiin valmistettu leipä, marjajuoma tai tuorepuuro.

Monipuolinen aamiainen takaa vireyden aamupäivän ajaksi ja verensokeri pysyy tasaisena. Jos lapsi on nälkäinen, keskittyminen ja oppiminen on vaikeampaa. Joillekin lapsille aamiainen ei tahdo maistua, mutta pienikin annos täysjyväviljoja ja hedelmää tekevät hyvää ja auttavat jaksamaan aamupäivän ajan. Isommalle voi antaa muroja, hedelmäpaloja tai leipää myös matkalla syötäväksi.
kirjoittaja: Anne Kuusisto

Anne Kuusisto on TwoDads-asiantuntija, erityisopettaja ja lapsiperheasiantuntija